Martin Tirala

Mgr. Martin Tirala, Ph.D.

Adresa

Ústav Dálného východu
Celetná 20
Místnost č. 244

PUBLIKACE

Články a monografie

„Heian šoki monogatari ni mieru renai no guróbaruka“ 『平安初期物語に見える恋愛のグローバル化』, in Hikaku Nihongaku kjóiku sentá kenkjú nenpó, Dai 11 gó, Tókjó: Ochanomizu University, 2015, pp. 193-196.

„Matení historie a fikce v ‚Příbězích z Ise'“, in Labus, David a Löwensteinová, Miriam (eds.) Tradice a proměny: Mýtus, historie a fikce v Asii, Praha: UK v Praze, Filozofická fakulta, 2014, pp. 144-160. ISBN 978-80-7308-515-5

„Japonské hrdinské čtení: Od tragického hrdiny k obyčejnému samuraji“, Praha: Kulturní týdeník A2, č. 7, 2014, str. 7.

„Akira Kurosawa v kontextu japonské kinematografie“, in Ptáček, Luboš. Akira Kurosawa a jeho filmy, Praha: Václav Žák – Casablanca, 2013, pp. 351-353, ISBN 978-80-87292-23-5

„Humour and Discriminatory Words in The Tales of Ise„, in Tirala, Martin and Morita,Mamoru (ed.) Distant Symbols and Close Signs: Japanese Studies in Central Europe 2013, Praha: Nová vlna, 2013, pp. 20-27. ISBN 978-80-85845-31-0

„Introduction: Distant Symbols and Close Signs“, in Tirala, Martin and Morita Mamoru (ed.) Distant Symbols and Close Signs: Japanese Studies in Central Europe 2013, Praha: Nová vlna, 2013, pp. 7-9. ISBN 978-80-85845-31-0

Tirala, Martin and Morita, Mamoru (ed.) Distant Symbols and Close Signs: Japanese Studies in Central Europe 2013, Praha: Nová vlna, 2013. ISBN 978-80-85845-31-0

„Proměny poezie haiku v dějinách japonské literatury“, in Praha: Tvar, č. 11, ročník XXIV, 2013, str. 4.

„Taketori monogatari ni mirareru tabunka“ 『竹取物語に見られる多文化』, in Hikaku Nihongaku kjóiku sentá kenkjú nenpó, Dai 9 gó, Tókjó: Ochanomizu University, 2013, pp. 119-122.

„Doslov: Když logika zabíjí“, in Higašino, Keigo. Oddanost podezřelého X, Praha: Argo, 2012, pp. 283-286.

„Hentaigana no gakušú to dokkai no kadai“ 『変体仮名の学習と読解の課題』, in Kadai suikó gata gakušú ni okeru džugjó džissen to džugjóhó, Čúó Nihon kjóiku kenšúkai 2012 hókokušo, Budapest: Japan Foundation, 2012, pp. 132-138.

„The Consumption of Literature in Heian Japan“, in Hikaku Nihongaku kjóiku kenkjú sentá kenkjú hókoku, Dai 8 gó, Tókjó: Ochanomizu University, 2012, pp. 109-112.

„Tsubouchi Shōyō and His Endeavours in Japanese Aesthetics“, in Mitani Kenji (ed.) Between „National“ and „Regional“, Reorientation of Studies on Japanese and Central European Cultures, Osaka: Osaka University, 2012, pp. 42-45.

„Uta monogatari no naka de no risóteki na danseizó to ren’ai no paradaimu“, in Takahaši Tóru (ed.)Nihongo tekusuto no rekišiteki kiseki: Kaišaku, saikontekusutoka, fuči, Nagoya: Nagoya University, 2010, pp. 69-73.

„Seijó wa nihon no biišiki wo dó iu fú ni mite ita no ka“ 『西洋は日本の美意識をどういう風に見ていたのか』, in Daigaku kjóiku kaikaku šien puroguramu „Nihon no bunka kenkjú no kokusaiteki džóhó dentacu sukiru no ikusei“ Heisei 21 nendo kacudó hókokušo Gakunai kjóiku džigjóhen, Tókjó: Ochanomizu University, 2010, pp. 180-182.

„Japonský film na začátku 21. století“, in Kokoro, Zima 2009/10, Praha: Česko-japonská společnost, 2009, str. 2-13.

Téma lásky a estetický ideál dokonalého milovníka v heianských příbězích s básněmi (disertační práce), Praha: FF UK, 2009.

„Japonsko doby Manjóšú“, in Manjóšú IV. Deset tisíc listů ze starého Japonska, Praha: Brody, 2008, str. 265-276.

„Komentovaný rejstřík autorů básní“, in Manjóšú IV. Deset tisíc listů ze starého Japonska, Praha: Brody, 2008, str. 277-333.

„Ise to nihon no biišiki“ 『伊勢と日本の美意識』, in Daigakuin kjóiku kaihacu šien puroguramu „Nihon no bunka kenkjú no kokusaiteki džóhó dentacu sukiru no ikusei“, Heisei 19 nendo kacudó hókokušo Šinpodžiumuhen, Tókjó: Ochanomizu University, 2008, pp. 100-101.

„Jošikawova idealizace Mijamota Musašiho“, in Jošikawa, Eidži. Musaši, Praha: BBArt, 2007, str. 929-931.

Japonština pro samouky, (spolu s K. Iwazawa, Z. Švarcová), Praha: Česko-japonská společnost, 2006, ISBN 80-903737-1-2.

„Předmluva“, in Japonština pro samouky, Praha, Česko-japonská společnost: 2006, str. 5-7 ISBN 80-903737-1-2

„Miyabi Aesthetics and the Tales of Ise“, in eds. Z. Švarcová, C. Poulton, sborník Orientalia Pragensia XV: Dreams and Shadows: Tanizaki And Japanese Poetics in Prague (Essays in Honour of Anthony W. Liman), Praha: Karolinum, 2006, pp. 173-181. ISBN 80-246-1226-7.

„Jazykové a sociokulturní aspekty při výuce japonských studentů“, in Ryndová, J, Čemusová, J., Holá L, Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2003-2005, Praha: Filip Tomáš – Akropolis, 2005, str. 81-86. ISBN 80-86903-15-X .

„The canon of the four seasons and place names in Japanese poetry„, in ed. Vacek, Jaroslav, Pandanus ’03, Nature Symbols in Literature, Praha: Signeta, 2003, pp. 117-131. ISBN 80-902608-9-6.

„Literární periodika v zahraničí V, Japonsko“, Praha: Literární noviny, roč. XII, č. 39, 26/9/2001, pp. 9.

Estetika Příběhů z Ise – smělý projev vytříbeného vkusu (magisterská diplomová práce), Praha: FF UK, 2001.

Odborné a recenzní posudky

Klíma, Tomáš. Učebnice klasické japonštiny. Recenzní posudek pro nakladatelství Karolinum, 2011.

Murakami, Haruki. Konec světa & Hard-boiled Wonderland. Posudek překladu Tomáše Jurkoviče na udělení Ceny Josefa Jungmanna, 2008.

Oponentury disertačních prací

Křivánková, Anna. Obraz ženy v japonské populární kultuře. Oponentský posudek disertační práce. FF UK, Praha, 2016.

Paulovič, František. Džunzaburó Nišiwaki a jeho úloha v japonskom surrealistickom hnutí. Oponentský posudek disertační práce. FF Univerzity Komenského v Bratislavě, 2015.

Martinásková, Sylva. Proměny žánrů tanka a haiku od revoluce Meidži (1868) do současnosti. Oponentský posudek disertační práce. FF UP v Olomouci, 2014.

Heldenburg, Olga. Smrt a pohřební rituál v textu románu Murasaki Šikibu Gendži monogatari. Opomentský posudek disertační práce. FF UK v Praze, 2014.

Weber, Michael. Poválečná japonská literatura ve vztahu k dobovým změnám v letech 1945-1960. Oponentský posudek disertační práce. FF UK v Praze, 2014.

Nymburská, Dita. „Sdělování nesdělitelného“. Poselství skrytá v tvorbě a životě Mišimy Jukia. Oponentský posudek disertační práce. FF UK v Praze, 2013.

Ryndová, Jana. Drama „Jošicune mezi květy sakur“. Minamoto no Jošicune jako stratég, dvořan a literární mýtus. Oponentský posudek disertační práce. FF UK v Praze, 2012.

Šimůnek, Petr. Charakteristika literárního díla Ibuse Masudžiho „Hondžicu kjúšin“ Mistrovské užití koheze. Oponentský posudek disertační práce. FF UK v Praze, 2010.

Recenze

„Po mokré verandě hopká… haiku“, Praha: Lidové noviny, 28. březen 2012, str. 8 (rezenze Chrám plný květů, Výběr ze tří staletí japonských haiku, překl. A. Líman).

„Mozková kýla místo Afriky: Soukromá záležitost Kenzaburó Óeho“, Praha: Kulturní týdeník A2, č. 18, 2010, str. 39 (recenze Óe, Kenzaburó. Soukromá záležitost, překl. Michael Weber).

„Krvavá pasta Rjú Murakamiho“, Praha: Kulturní týdeník A2, č. 34, 2008 (recenze Murakami, Rjú. V polévce miso, překl. J. Levora).

„Issa vychází v novém kabátku“, Praha: Lidové noviny, 24. března 2007,str. 6 (recenze Boží člověk Issa, Výběr z haiku Kobajaši Issy, překl. A. Líman).

„Na cestě z temnoty s kamerou v ruce“, Praha: Kulturní týdeník A2, č. 50, 2007 (recenze Murakami, Haruki. Afterdark, překl. T. Jurkovič)

„Norské dřevo a osamělý intelektuál“, Labyrint revue č.11-12/2002, Praha, Labyrint, 2002, str. 159. ISSN 1210-6887 (recenze Murakami, Haruki. Norské dřevo, překl. T. Jurkovič).

„Příroda a smutek v Hlasu hory„, Praha: Literární noviny, roč. XII, č. 20, 13/5/2002, str. 8 (recenze Kawabata, Jasunari. Hlas hory, překl. A. Líman).

Encyklopedie

Kolektiv. Encyclopaedia Beliana, 6. díl, Bratislava: Veda, 2010. ISBN 978-80-970350-0-6 (Hesla týkající se japonské literatury).

Odborná spolupráce

Ptáček, Luboš. Akira Kurosawa a jeho filmy, Praha: Václav Žák – Casablanca, 2013.

Líman, Antonín. Chrám plný květů, Výběr ze tří staletí japonských haiku, Praha: DharmaGaia & Česko-japonská společnost, 2011.

Tsukiyama, Gail. Ulička tisíce květů, Praha: Euromedia, 2011.

Ford, Jamie. Hotel na roku hořkosti a štěstí, Praha: Euromedia, 2011.

Překlady (knižní a časopisecké)

Příběhy z Ise (Ise monogatari 伊勢物語) (připravováno)

O starém sběrači bambusu (Taketori monogatari 竹取物語) (připravováno)

Higašino, Keigo. Oddanost podezřelého X (Jógiša X no kenšin 容疑者Xの献身), Praha: Argo, 2012 (286 stran).

Maeda-Nye, Micuko a  Okada, Šizuko. Japonsky 15 minut denně (15-Minute Japanese), Dubicko, Infoa, 2008  ISBN:9788072405855.

Jošikawa, Eidži. Musaši (Mijamoto Musaši 宮本武蔵), Praha, BBArt, 2007 ISBN: 978-80-7381-019-1 (936 stran).

Překlad básní č. 10, 15, 17 a 18 z Ise monogatari (Příběhy z Ise) a básní č. 114, 413 z Šinkokinwakašú (Nová sbírka starých a nových básní) in Suchomel F., Suchomelová M., Plocha zrozená k dekoru, Japonské umění laku 16.-19. století, Praha, Národní Galerie v Praze, 2002, str. 292, 294, 302 a 344 . ISBN 80-7035-234-5.

Tanizaki, Džuničiró. Jazyk a psaný projev, Brno, Host, č. 3, 2002, str. 49.

Překlady (filmů)

Pro Českou televizi (2002-2016)

Šepot srdce (Mimi wo sumaseba / 耳をすませば), režie: Mijazaki, Hajao, 1995.

Srdíčko a Mňamka (Omae umasó dana / おまえうまそうだな), režie: Fudžimori, Masaja, 2010.

Naši sousedé Jamadovi (Tonari no Jamada kun / となりの山田くん), režie: Takahata, Isao, 1999.

Panda a malá panda: Cirkus v dešti (Panda kopanda: Amefuri sákasu no maki / パンダ・コパンダ 雨降りサー スの巻), režie: Takahata, Isao, 1973.

Panda a malá panda (Panda kopanda / パンダ・コパンダ), režie: Takahata, Isao, 1972.

Doktor Játro (Kanzó sensei / カンゾー先生), režie: Imamura, Šóhei, 1998.

Ran (Ran / 乱), režie: Kurosawa, Akira, 1985.

Dopis pro Momo (Momo e no tegami / ももへの手紙), režie: Okiura, Hirojuki, 2011.

Arrietty ze světa půjčovníčků (Kariguraši no Arietti / 借りぐらしのアリエッティ), režie: Jonebajaši, Hiromasa, 2010.

Sbohem Galaktickému expresu 999 (Sajonara Ginga tecudó surí nain – Andoromeda no šúčakueki – / さよなら銀河鉄道999 – アンドロメダの終着駅 – ), režie: Rintaró, 1981.

Galaktický expres 999 (Ginga tecudó surí nain / 銀河鉄道999), režie: Rintaró, 1979.

13 zabijáků (Džúsannin no šikaku / 十三人の刺客), (spolu s Tamaki, Šimon), režie: Miike, Takaši, 2010.

Tokijští kmotři (Tókjó goddofazázu / 東京ゴッドファーザーズ), režie: Kon, Satoši, 2003.

Žezelotebon (Tekkon kinkuríto / 鉄コン筋クリート), režie: Arias, Michael, 2006.

Steamboy (Sučímubói / スチームボーイ), režie: Ótomo, Kacuhiro, 2004.

Paprika (Papurika / パプリカ), režie: Kon, Satoši, 2006.

Kovboj Bebop (Kaubói bibappu: Tengoku no tobira / カウボーイビバップ 天国の扉), režie: Watanabe, Šiničiró.

Příběhy se Zeměmoří (Gedo senki / ゲド戦記), režie: Mijazaki, Goró, 2006.

Porco Rosso (Kurenai no buta / 紅の豚), režie: Mijazaki, Hajao, 1992.

Můj soused Totoro (Tonari no Totoro / となりのトトロ), režie: Mijazaki, Hajao, 1988.

Doručovací služba čarodějky Kiki (Madžo no takkjúbin / 魔女の宅急便), režie: Mijazaki, Hajao, 1989.

Laputa: Zámek v oblacích (Tenkú no širo Rapjuta / 天空の城ラピュタ), režie: Mijazaki, Hajao, 1986.

Směr Země (Terra e… / 地球へ・・・), režie: Onči, Hideo, 1980.

Takeshis (Takeshis‘), režie: Kitano, Takeši, 2005.

Tokio! (Tokyo!), režie: Gondry, Michel; Carax, Leos; Bong, Joon-ho, 2008.

Nebeští jezdci (Sukai kurora / スカイ・クロラ), režie: Ošii, Mamoru, 2008.

Naušika z větrného údolí (Kaze no tani no Naušika / 風の谷のナウシカ), režie: Mijazaki, Hajao, 1984.

Zatóiči (Zatóiči / 座頭一), režie: Kitano, Takeši, 2003.

Průvodce (Okuribito / おくりびと), režie: Takita, Jódžiró, 2008.

Skryté ostří (Kakuši ken Oni no cume / 隠し剣 鬼の爪), režie: Jamada, Jódži, 2004.

Soumrak (Tasogare Seibei / たそがれ清兵衛), režie: Jamada, Jódži, 2002.

Howlův chodící hrad (Hauru no ugoku širo / ハウルの動く城), režie: Mijazaki, Hajao, 2004.

Žít (Ikiru / 生きる), režie: Kurosawa, Akira, 1952.

Dodeskaden (Dodesukaden / どですかでん), režie: Kurosawa, Akira, 1970.

Zlý chlap spí dobře (Warui jacu hodo joku nemuru / 悪い奴ほどよく眠る), režie: Kurosawa, Akira, 1960.

Toulavý pes (Nora inu / 野良犬), režie: Kurosawa, Akira, 1949.

Rudovous (Akahige / 赤ひげ), režie: Kurosawa, Akira, 1965.

Sedm samurajů (Šičinin no samurai / 七人の侍), režie: Kurosawa, Akira, 1954.

Sandžúró (Cubaki Sandžúró / 椿三十郎), režie: Kurosawa, Akira, 1962.

Ochránce (Jódžinbó / 用心棒), režie: Kurosawa, Akira, 1961.

Skrytá pevnost (Kakuši toride no san akunin / 隠し砦の三悪人), režie: Kurosawa, Akira, 1958.

Krvavý trůn (Kumonosudžó / 蜘蛛巣城), režie: Kurosawa, Akira, 1957.

Tora! Tora! Tora! (Tora Tora Tora! / トラ・トラ・トラ!), režie: Fleischer, Richard, Fukasaku, Kindži, Masuda, Tošio, 1970. (podtitulky)

Ve spárech jakuzy (Brother), režie: Kitano, Takeši, 2001.

Blíženci (Sóseidži / 双生児), režie: Cukamoto, Šinja, 1999.

Veselé vánoce pane Lawrenci (Sendžó no Merí kurisumasu / 戦場のメリークリスマス), režie: Óšima, Nagisa, 1983.

Tokyo Eyes (Tokyo Eyes), režie: Limosin, Jean-Pierre, 1998.

Smím prosit (Shall we dansu? / Shal we ダンス?), režie: Suó, Masajuki, 1996.

Pro Levné knihy (2006-2010)

Samuraj – Mijamoto Musaši: Souboj na ostrově Ganrjú (Mijamoto Musaši kankecuhen: Kettó Ganrjúdžima / 宮本武蔵完結編 決闘巌流島), režie: Inagaki, Hiroši, 1956.

Samuraj – Mijamoto Musaši: Bitva u Ičidžódži (Zoku Mijamoto Musaši: Ičidžódži no kettó / 続宮本武蔵 一乗寺の決闘), režie: Inagaki, Hiroši, 1955.

Samuraj – Mijamoto Musaši (Mijamoto Musaši / 宮本武蔵), režie: Inagaki, Hiroši, 1954.

Báječný život Sačiko Hanai (Hanai Sačiko no karei na šógai / 花井さちこの華麗な生涯), režie: Meike, Micuru, 2005.

Ohňostroj (Hanabi / Hana-bi), režie: Kitano, Takeši, 1998.

Všichni to dělají (Minná jatteru ka / みんな~やってるか!), režie: Kitano, Takeši, 1995.

Loutky (Dolls), režie: Kitano, Takeši, 2002.

Samuraj (Samurai / 侍), režie: Okamoto, Kihači, 1965.

Rudá hříva
(Akage / 赤毛), režie: Okamoto, Kihači, 1969.

Zlý chlap spí dobře (Warui jacu hodo joku nemuru / 悪い奴ほどよく眠る), režie: Kurosawa, Akira, 1960.

Toulavý pes (Nora inu / 野良犬), režie: Kurosawa, Akira, 1949.

Krvavý trůn (Kumonosudžó / 蜘蛛巣城), režie: Kurosawa, Akira, 1957.

Rudovous (Akahige / 赤ひげ), režie: Kurosawa, Akira, 1965.

Sedm samurajů (Šičinin no samurai / 七人の侍), režie: Kurosawa, Akira, 1954.

The Hidden Fortress (Kakuši toride no san akunin / 隠し砦の三悪人), režie: Kurosawa, Akira, 1958.

Sanjuro (Cubaki Sandžúró / 椿三十郎), režie: Kurosawa, Akira, 1962.

Yojimbo (Jódžinbó / 用心棒), režie: Kurosawa, Akira, 1961.

Pro Řitku Video (2008-2009)

Květina a had: Šizuko v Paříži (Hana to hebi 2: Pari/Šizuko / 花と蛇2 パリ/静子), režie: Išii, Takaši, 2005.

Květina a had
(Hana to hebi / 花と蛇), režie: Išii, Takaši, 2004.

Válka samurajů (Sanada Jukimura no bórjaku / 真田幸村の謀略), režie: Nakadžima, Sadao, 1979.

Šógunův následník (Šógun Iemicu no ranšin: Gekitocu / 将軍家光の乱心 激突), režie: Furuhata, Jasuo, 1989.

Šógunovi nindžové (Nindža bugeičó: Momoči Sandajú / 忍者武芸帳 百地三太夫), režie: Suzuki, Norifumi, 1980.

Černý déšť (Kuroi ame / 黒い雨), režie: Imamura, Šóhei, 1989.

Balada o Narajamě (Narajama bušikó / 楢山節考), režie: Imamura, Šóhei, 1983.

Hlasy padlých studentů: Poslední kamarádi (Kike, wadacumi no koe Last Friends / きけ、わだつみの声 Last Friends), režie: Deme Masanobu, 1995.

Lidská torpéda (Ningen gjorai: Á kaiten tokubecu kógekitai / 人間魚雷 あゝ回天特別攻撃隊), režie: Ozawa, Šigehiro, 1968.

Padlí hrdinové (Á dóki no sakura / あゝ同期の桜), režie: Nakadžima, Sadao, 1967.

Velká japonská válka (Dai Nippon teikoku / 大日本帝国), režie: Masuda, Tošio, 1982.

Bitva u Cušimy (Nihonkai daikaisen Umi jukaba / 日本海大海戦 海ゆかば), režie: Masuda, Tošio, 1983.

Otec jednotek kamikaze
(Á kessen kókútai / あゝ決戦航空隊), režie: Jamašita, Kósaku, 1974.

Stanu se pilotem
(Á jokaren / あゝ予科練), režie: Murajama, Šindži, 1968.

Poslední kamikaze (Saigo no tokkótai / 最後の特攻隊), režie: Sató, Džunja, 1970.

Hlasy padlých studentů (Nihon senbocu gakusei no šuki Kike, wadacumi no koe / 日本戦没学生の手記 きけ、わだつみの声), režie: Sekikawa, Hideo, 1950.

Port Athur (Nihjakusan kóči / 二百三高地), režie: Masuda, Tošio, 1980.

Zemřít pro Japonsko (Ore wa, kimi no tame ni koso šini ni iku / 俺は、君のためにこそ死ににいく), režie: Šindžó, Taku, 2006.

Pro Hollywood Classic Entertainment (2011)

Dobyvatel (Aoki ókami: Či hate umi cukiru made / 蒼き狼 地果て海尽きるまで), režie: Sawai, Šin’ičiró, 2007.

Pro Mido Film (2009-2010)

Nová vesmírná odyssea (To), režie: Sori, Fumihiko, 2009.

Reigo – Monstrum z hlubin (Šinkaidžú Reigó / 深海獣レイゴー), režie: Hajašija, Šinpei, 2008.

Pro Barrandov (2010)

Mstitel s černou maskou (K-20: Kaidžin nidžú mensó den / K-20 怪人二十面相・伝 ), režie: Sató, Šimako, 2008.

Z moře není návratu (Deguči no nai umi / 出口のない海), režie: Sasabe, Kijoši, 2006.

Pro Českou produkční 2000 (2002-2003)

Digimon II (Dedžimon adobenčá 02 / デジモンアドベンチャー02), 2000-2001 (díly 1-50).

Digimon (Dedžimon adobenčá / デジモンアドベンチャー), 1999-2000 (díly 1-3).

Pro Karlovarský filmový festival (2003-2012)

Obchod na konci světa (Kamihate šóten / カミハテ商店), režie: Jamamoto, Tacuja, 2012.

Lázně Akicu (Akicu onsen / 秋津温泉), režie: Jošida, Jošišige, 1962.

Samurajský zvěd (Ibun Sarutobi Sasuke / 異聞猿飛佐助), režie: Šinoda, Masahiro, 1965.

Hřbitov slunce (Taijó no hakaba / 太陽の墓場), režie: Óšima, Nagisa, 1960.

Krutý příběh mládí (Seišun zankoku monogatari / 青春残酷物語), režie: Óšima, Nagisa, 1960.

Úkladná vražda (Ansacu / 暗殺), režie: Šinoda, Masahiro, 1964.

Slzy na lví hřívě (Namida wo, šiši no tategami ni / 涙を、獅子のたて髪に), režie: Šinoda, Masahiro, 1962.

Pro festival Eigasai (2009-2017)

Zrození patriarchy (Kjóso tandžó / 教祖誕生), režie: Tenma, Tošihiro, 1993.

Lovec sólokaprů – Poslední den hradu Azuči (Gekidžóban Taimu sukúpu hantá Azučidžó saigo no ičiniči / 劇場版タイムスクープハンター 安土城 最後の1日), režie: Nakao, Hirojuki, 2013.

Plovoucí hrad (Nobó no širo / のぼうの城), režie: Inudó, Iššin; Higuči, Šindži, 2012.

Zádušní večírek (Šidžúkuniči no rešipi / 四十九日のレシピ), režie: Tanada, Juki, 2013.

Kuchař v Antarktidě (Nankjoku rjórinin / 南極料理人), režie: Okita, Šúiči, 2009.

Průvodce (Okuribito / おくりびと), režie: Takita, Jódžiró, 2008.

Pohřeb (Osóšiki / お葬式), režie: Itami, Džúzó, 1984.

Geomant (Onmjódži / 陰陽師), režie: Takita, Jódžiró, 2001.

Tajemství (Himicu / 秘密), režie: Takita, Jódžiró, 1999.

Soví hrad (Fukuró no širo / 梟の城), režie: Šinoda, Masahiro, 1999.

Sarutobi Sasuke – jiný příběh (Ibun Sarutobi Sasuke / 異聞猿飛佐助), režie: Šinoda, Masahiro, 1965.

Ping-pong (Pinpon / ピンポン), režie: Sori, Fumihiko, 2002.

Ondekoza – bubenická legenda (Za Ondekoza / ザ・鬼太鼓座), režie: Kató, Tai, 1994.

Má je pomsta (Fukušú suru wa ware ni ari / 復讐するは我にあり), režie: Imamura, Šóhei, 1979.

Pampeliška (Tanpopo / タンポポ), režie: Itami Džúzó, 1985.

Maiko haaaan!!! (Maiko haaaan!!! / 舞妓Haaaan!!!), režie: Mozita, Nobuo, 2007.

Příběh o princi Gendžim (Gendži monogatai / 源氏物語), režie: Jošimura, Kózaburó, 1951.

Balada o Narajamě (Narajama bušikó / 楢山節考), režie: Imamura, Šóhei, 1983.

Loutky (Dolls), režie: Kitano, Takeši, 2002.

Všichni to dělají! (Minná jatteru ka / みんな~やってるか!), režie: Kitano, Takeši, 1995.

Lázně Akicu (Akicu onsen / 秋津温泉), režie: Jošida Jošišige, 1962.

Hotel Ibišek (Hoteru Haibisukasu / ホテル・ハイビスカス), režie: Nakae, Júdži, 2002.

Samuraj Soumrak (Tasogare Seibei / たそがれ清兵衛), režie: Jamada, Jódži, 2002.

Pro Letní filmovou školu Uherské Hradiště (2011-2013)

Tetsuo (Tecuo / 鉄男), režie: Cukamoto, Šinja, 1989.

Galaktický expres 999 (Ginga tecudó surí nain / 銀河鉄道999), režie: Rintaró, 1979.

Ghost in the Shell (Kókaku kidótai / 攻殻機動隊), režie: Ošii, Mamoru, 1995.

Romantický příběh od řeky Sumida (Bokutó kidan / 濹東綺譚), režie: Šindó, Kaneto, 1992.

Strom bez listí (Rakujódžu / 落葉樹), režie: Šindó, Kaneto, 1986.

Onibaba (Onibaba / 鬼婆), režie: Šindó, Kaneto, 1964.

Epizodní herec (Sanmon jakuša / 三文役者) (spolu s Roubíčková, Iveta), režie: Šindó, Kaneto, 2000.

Pokračování jedné aféry (Zoku džódži no rirekišo / 続・情事の履歴書), režie: Mukai, Kan, 1966.

Vodnické zpívánky (Onna no kappa / おんなの河童), režie: Imaoka, Šindži, 2011.

Tajemství mezi zdmi (Kabe no naka no himegoto / 壁の中の秘事), režie: Wakamacu, Kódži, 1965.

Sekretářka: Sekret lásky (OL no aidžiru Rabu džúsu / OLの愛汁 ラブジュース), režie: Tadžiri, Júdži, 1999.

Ostatní festivaly a veřejná promítání:

Tvář toho druhého (Tanin no kao / 他人の顔), režie: Tšigahara, Hiroši, 1966.

Ulice hanby (Akasen čitai / 赤線地帯), režie: Mizoguči, Kendži, 1956.

Císařovna Jang Kuej-fej (Jókihi / 楊貴妃), režie: Mizoguči, Kendži, 1955.

Správce Sanšó (Sanšó dajú / 山椒太夫), režie: Mizoguči, Kendži, 1954.

Život milostnice Oharu (Saikaku ičidai onna / 西鶴一代女), režie: Mizoguči, Kendži, 1952.

Kluk ve světě příšer (Bakemono no ko / バケモノの子), režie: Hosoda, Mamoru, 2015.

Giovanniho ostrov (Džobanni no šima / ジョバンニの島), režie: Nišikubo, Mizuho, 2014.

Příběh z Tokia
(Tókjó monogatari / 東京物語), režie: Ozu, Jasudžiró, 1953.

Krutý příběh mládí (Seišun zankoku monogatari / 青春残酷物語), režie: Óšima, Nagisa, 1960.

Ukolébavka, po které se nevzbudíš (Nido to mezamenu komoriuta / 二度と目覚めぬ子守唄), režie: Harada, Hiroši, 1985.

Goemon (Goemon), režie: Kirija, Kazuaki, 2008.

2LDK (2LDK), režie: Cucumi, Jukihiko, 2003.

Och, ten domovní profi Wrestling (Á ikkenja puroresu / あゝ!一軒家プロレス), režie: Kudó, Naoki, 2004.

Sexuální mašina: Sezóna obscenit (Sex mašin Hiwai na kisecu / SEXマシン 卑猥な季節), režie: Tadžiri, Júdži, 2005.

Cesta do fantazie (Sen to Čihiro no kamikakuši / 千と千尋の神隠し), režie: Mijazaki, Hajao, 2001.

Linda, Linda, Linda (Rinda Rinda Rinda / リンダリンダリンダ), režie: Jamašita, Nobuhiro, 2005.

Geomant (Onmjódži / 陰陽師), režie: Takita, Jódžiró, 2001.

Zrození mistra (Kjóso tandžó / 教祖誕生), režie: Tenma, Tošihiro, 1993.

 

ŽIVOTOPIS

Narozen 6.6.1975 v Chebu

Vzdělání

2001-2009   kombinované studium doktorského studijního programu filologie obor Teorie a dějiny literatur zemí Asie a Afriky na FF UK, 25. 6. 2009 obhájena disertační práce „Téma lásky a estetický ideál dokonalého milovníka v heianských příbězích s básněmi
2002           stáž (3 měsíce), Nagoya University (Japonsko), The Japan Foundation Fellowship – téma: Heian fiction and the Development of Aesthetics
1999-2001   studium klasické japonské literatury na Doshisha University v Kjótu (Japonsko)
1994-2001   studium japanologie na FF UK, 22.1.2001 státní závěrečná zkouška a obhajoba magisterské práce „Estetika Příběhů z Ise – smělý projev vytříbeného vkusu
1989-1993   gymnázium Cheb, matematicko-fyzikální třída

Odborná praxe

2009- trvá    odborný asistent na ÚDLV, FF UK
2001- 2009  asistent na ÚDLV, FF UK
2001- 2008  lektor japonštiny v kursech Česko-japonské společnosti
1996-1999   studentská pedagogická síla na ÚDLV
1993-1994   učitel praktikant na ZŠ (Cheb a Dolní Žandov)

Stipendia a stáže

2002           The Japan Foundation Fellowship (3 měsíce), fellow researcher na Nagoya University, Nagoya, Japonsko.
1999-2001   stipendium Japonského ministerstva školství (Monbušó), research student na Doshisha University, Kjóto, Japonsko.

Členství a aktivy v profesních asociacích

1994-trvá     Česko-japonská společnost
2007-trvá     Česká asiciace učitelů japonského jazyka (チェコ日本語教師会)

Příspěvky na konferencích, workshopech a seminářích:

Japonská literatura v českých překladech, příspěvek na mezinárodní konferenci „Japonská literatura minulosti, současnosti a budoucnosti,“ UK, Praha, prosinec 2016.

Gruel in the Bowl: Food in Classical Japanese Literature, příspěvek na mezinárodní konferenci „Food in Japanese Studeis“, FF UK, Praha, březen 2016.

Style and Structure in the early Heian fiction, příspěvek na mezinárodní konferenci „Iaponica Brunensia 2015: Japan as Text“, FF, Masarykova univerzita, Brno, září 2015.

Heian šoki monogatari ni mieru renai no guróbaruka 『平安初期物語に見える恋愛のグローバル化』, příspěvek na konferenci „Guróbaruka to nihongaku“, Ochanomizu University, Tokio, prosinec 2014.

Space and Time in The Tale of Bamboo Cutter, příspěvek na konferenci „Crossing Time and Space: From the Perspective of Japanese Studies“, FF UK, Praha, září 2014.

Matení historie a fikce v Příbězích z Ise, příspěvek na workshopu „Historie a fikce“, FF UK, Praha, prosinec 2013.

Taketori monogatari ni mirareru tabunka 『竹取物語に見られる多文化』, příspěvek na konferenci „Tabunka kjósei šakai ni mukete“, Ochanomizu University, Tokio, prosinec 2012.

Ise monogatari no naka no kokkei to sabecu hjógen 『伊勢物語の中の滑稽と差別表現』, příspěvek na workshopu „Japanese Language Education and Japanology Symposium in Central Europe“, FF UK, Praha, červen 2012.

Mystification and Self in the Tales of Ise, příspěvek na konferenci „Self and Other in Japan – Mutual Representations“, Center for Japanese Studies, Bukurešť, březen 2012.

Hentaigana no gakušú to dokkai no kadai 『変体仮名の学習と読解の課題』, příspěvek na workshopu „Čútóó Nihongo kjóiku kenšúkai 2012 ‚Kadai suikógata gakušú ni okeru džugjó džisseki to kjódžuhó'“, Japan Foundation, Budapešť, únor 2012.

The Consuption of Literature in Heian Japan, příspěvek na workshopu „International Workshop ‚Consumption and Consumerism in Japanese Culture'“, FF UK, Praha, listopad 2011.

Tsubouchi Shōyō and His Endeavours in Japanese Aesthetics, příspěvek na workshopu „International Workshop OSAKA-PRAHA 2011“, FF UK, Praha, březen 2011.

Japanese studies in the Czech Republic and the Bologna Process, příspěvek na konferenciConference of former Japan Foundation Fellows in Central and Eastern Europe 2011″, Budapešť, únor 2011.

Seijó wa nihon no biišiki wo dó iu fú ni mite ita no ka 『西洋は日本の美意識をどういう風に見ていたのか』, příspěvek na konferenci „Dai 4 kai Nihongaku konsōshiamu ‚Nihongaku kenkyū wa dare no mono ka?‘, Ochanomizu University, Tokio, prosinec 2009.

Uta monogatari no naka de no risóteki na danseizó to ren’ai no paradaimu 『歌物語の中での理想的な男性像と恋愛のパラダイム』, příspěvek na konferenci „Nihongo tekusuto no rekišiteki kiseki: Kaišaku, saikontekusutoka, fuči“, FF UK, Praha, září 2009.

Ise to nihon no biišiki 『伊勢と日本の美意識』, příspěvek na sympoziu „Nihongaku kenkjú no genzai to mirai: Kokusaiteki, gakusaiteki na nettowáku no kóčiku to kacujó“, Ochanomizu University, Tokio, prosinec 2007.

Socio-kulturní aspekty při výuce japonských studentů, příspěvek na setkání Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka, listopad 2005.

Kánon ročních dob a místní jména, příspěvek na semináři Pandanus ’03 – Přírodní symboly v literatuře, FF UK, Praze, květen 2003.

Tradiční japonské estetické ideály. Od mijabi k mono no aware, přednáška v Kulturním centru Japonského velvyslanectví, červen 2002.

Další aktivity a zájmy

překladatelská a tlumočnická praxe od r. 1998 (japonština, angličtina)
spolupráce s Českou televizí a dalšími subjekty v oblasti japonského filmu
kytara a zpěv ve skupině Pasta Machine

Schedule

Úvod > ÚDLV > Struktura a lidé > Martin Tirala